سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اطلاعات عمومی

هالوکس والگوس نوعی اختلال است که در اسکلت کف پا بروز می‌کند و موجب تغییر موقعیت طبیعی شست پا می‌شود. یعنی انگشت شست پا به سمت انگشتان دیگر منحرف می‌شود و گاهی انگشتان دیگر را هم به بالا یا پایین هدایت می‌کند و موجب اختلال در راه رفتن یا پوشیدن کفش می‌شود. در این مطلب قصد داریم تمام اطلاعاتی را که در مورد عارضه هالوکس والگوس و راه‌های درمان آن نیاز دارید در اختیار شما بگذاریم.

علت بروز هالوکس والگوس چیست؟

علت هالوکس والگوس یک مورد نیست. بلکه مجموعه‌ای از عوامل موجب بروز این عارضه می‌شود. پس لازم است علت‌های بروز آن را به دو دسته تقسیم کنیم. گروه اول ارث و ژنتیک است که موجب بروز هالوکس والگوس می‌شود.

گروه دوم عوامل محیطی هستند که شامل موارد زیر است.

  • پوشیدن کفش‌های نامناسب و تنگ که به انگشتان پا فشار بیاورد
  • پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و نامناسب
  • ایستادن به مدت طولانی
  • ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند نقرس، آرتروز و روماتیسم
  • ضعف در عضلات پا

علائم هالوکس والگوس چیست؟

هالوکس والگوس که با نام بونیون هم شناخته می‌شود با احساس درد در ناحیه شست پا شروع می‌شود. این درد به صورت مداوم و پی درپی ایجاد می‌شود و منجر به یک برآمدگی غیر طبیعی و متورم بیرون از انگشت شست پا بروز می‌کند.

در این حالت گفته می‌شود که انگشت شست پا دچار آرتریت شده است و قرمزی و التهاب هم در آن دیده می‌شود. علائم هالوکس والگوس محدود به این موارد نیست. وقتی انگشت اول و دوم روی هم قرار گرفت سبب ایجاد پینه می‌شود و به دنبال ایجاد انحراف در انگشت شست پا، انگشتان دیگر هم کم کم منحرف می‌شوند.

هالوکس والگوس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص دقیق هالوکس والگوس پزشک از بیمار شرح حال می‌گیرد و در مورد زمان دقیق بروز علائم، شدت علائم و سابقه? بروز این مشکل در خانواده? بیمار سؤال می‌پرسد. سپس برای معاینه فیزیکی اقدامات زیر را انجام می‌دهد.

  • حرکت‌های پا را هنگام راه رفتن یا انجام فعالیت‌های دیگر مشاهده می‌کند
  • قدرت مچ پا و انگشتان پا را می‌سنجد
  • با لمس کردن انگشتان پا، کف پا و مچ پا سعی می‌کند محل دقیق درد را مشخص کند

سپس برای تشخیص دقیق‌تر از عکسبرداری رادیولوژی یا تصویربرداری‌های دیگر استفاده می‌کند و بعد از تشخیص دقیق عارضه یک برنامه? درمانی برای بیمار تعیین می‌کند.

شیوه درمان هالوکس والگوس چگونه است؟

برای درمان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به عارضه هالوکس والگوس راه‌های مختلفی وجود دارد. نوع درمان انتخاب شده برای بیمار به شدت درد و شرایط بیمار بستگی دارد. اما در تمام شیوه‌های درمانی سعی می‌شود با آموزش دادن مراقبت‌ها عملی به بیمار و انجام حرکاتی که به بازتوانی کمک می‌کند، عارضه درمان شود و بیمار بتواند به راحتی راه برود و فعالیت کند.

درمان هالوکس والگوس با داروهای ضد التهاب

کسانی که مبتلا به این عارضه هستند، می‌توانند با مصرف داروهای ضد التهاب نظیر ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین درد و التهاب را کم کنند تا در راه رفتن به مشکل برنخورند. البته بهتر است بدانید مصرف دارو در کنار روش‌های دیگر باید مورد استفاده قرار بگیرد. چون اگر به تنهایی مورد استفاده قرار بگیرد، فقط به طور موقت درد را تسکین می‌دهد و انحراف و فشار را در انگشتان از بین نمی‌برد.

درمان بونیون با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شیوه‌های مختلفی برای درمان عارضه هالکوس والگوس دارد که هر کدام به تنهایی می‌توانند موجب کم شدن عارضه و درد شوند. حتی با استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی هم می‌توان این عارضه را درمان کردو تنها شرط بالا بردن موفقیت درمان در این روش این است که بیمار در انجام آن مداومت داشته باشد. روش‌های مختلف فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

ترموتراپی برای درمان هالوکس والگوس

یکی از شیوه‌های درمان هالوکس والگوس با فیزیوتراپی استفاده از ترموتراپی یا گرما و سرما درمانی است. استفاده از کمپرس سرد یا گرم روی بونیون باعث تسکین موقتی درد در انگشتان پا می‌شود. همچنین می‌تواند در مواردی که مفاصل انگشتان شست پا متورم هستند، تورم را درمان کند.

استفاده از تیپینگ برای درمان هالوکس والگوس

تیپینگ نوعی چسب مخصوص است که دور بونیون بسته می‌شود و میزان فشار روی مفصل ملتهب را کم می‌کند. در واقع استفاده از چسب موجب می‌شود انگشتان شست پا در وضعیت بهتری قرار بگیرند و تراز باشند تا درد و ناراحتی کمتری در پا احساس شود.

درمان هالگوس والگوس با استفاده از کفی طبی

استفاده کردن از کفی طبی برای درمان بونیون می‌تواند از بدتر شدن آن جلوگری کند. پس در مراحل اولیه بروز عارضه تأثیر چشمگیری دارد. این کفی‌ها داخل کفش قرار می‌گیرند و علائم قوز پا را کم می‌کنند. برای تهیه? این کفی‌ها و کم کردن فشار روی انگشت شست پا نیازی به تجویز پزشک و نسخه نیست؛ بلکه می‌توانید آن را از فروشگاه‌های تجهیزات طبی و داروخانه‌ه تهیه کنید.

یه شما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید لوزام پزشکی مورد نیاز، محصولات شرکت تجهیزات پزشکی برجیس را تهیه کنید تا از کیفیت بالای محصولات بهره‌مند شوید.

درمان با تمرینات ورزشی

بخشی از فعالیت‌های یک فیزیوتراپیست برای درمان هالکوس والگوس استفاده از تمرینات ورزشی است. این حرکات شامل تمرین‌های تقویتی و کششی است که باعث می‌شود قدرت عضلات بیشتر شود.

درمان عارضه هالوکس والگوس با جراحی

در صورتی‌که شیوه‌های قبلی درمان نتواند عارضه را از بین ببرد پزشک ناچار است از روش تهاجمی جراحی برای درمان بیماری و کم کردن درد و ناراحتی استفاده کند. البته این را هم در نظر داشته باشید که فق تعداد کمی از بیماران نیاز به جراحی خواهند داشت، چون اغلب آن‌ها با پوشیدن کفی طبی و فیزیوتراپی و سایر روش‌ها درمان می‌شوند.

نتیجه گیری

هالوکس والگوس یا بونیون عارضه‌ای است که در آن انگشت شست پا تغییر شکل پیدا می‌کند و با پیشرفت بیماری موجب تغییر وضعیت انگشت‌های دیگر هم می‌شود. این حالت باعث می‌شود بیمار در راه رفتن یا انجام فعالیت‌های دیگر به مشکل بربخورد. روش‌های مختلفی برای درمان بونیون وجود دارد که در این مطلب این روش‌ها را توضیح دادیم.